Vinylové hodiny škoda octavia
Škoda Octavia na vinylu edice pro fanoušky a sběratele...
Škoda Octavia je automobil nižší střední třídy vyráběný českou automobilkou Škoda Auto. Typ Octavia se vyrábí od roku 1996, aktuálně ve své čtvrté generaci představené roku 2019. Postupně se stal nejprodávanějším vozem značky, do konce roku 2019 vzniklo přes 6 milionů vozů všech generací.....
Pžedstavujeme
Škoda Octavia je automobil nižší střední třídy vyráběný českou automobilkou Škoda Auto. Typ Octavia se vyrábí od roku 1996, aktuálně ve své čtvrté generaci představené roku 2019. Postupně se stal nejprodávanějším vozem značky, do konce roku 2019 vzniklo přes 6 milionů vozů všech generací.
První generace vozu se objevila na trhu roku 1996, nejprve jako liftback. Šlo o první zcela nový automobil značky od jejího převzetí koncernem Volkswagen. Roku 1998 doplnila nabídku varianta Combi. V modelovém roce 2001 prošla Octavia faceliftem. V roce 2004 byla na trh uvedena druhá generace vozu, která modernizací prošla na sklonku roku 2008. První generace byla po představení následníka dále úspěšně prodávána pod názvem Octavia Tour. V závěru roku 2010 byla její výroba ukončena a pod názvem Octavia Tour II se do nabídky dostala Octavia druhé generace, technicky totožná s modernizovaným provedením, ale s vnějším vzhledem odpovídajícím stavu před modernizací v roce 2008. Tento model však nebyl příliš úspěšný i proto, že byl nabízen pouze s benzínovými motory o objemu 1,4 a 1,6 l. Dalším důvodem je určitě i to, že již v roce 2012 byl nahrazen modelem Rapid. Třetí generace Octavie se objevila na sklonku roku 2012, v roce 2017 prošla faceliftem a v srpnu 2017 se stala třetím nejprodávanějším autem Evropy.[2] Čtvrtá generace Octavie pak debutovala 11. listopadu 2019 na akci v pražském Veletržním paláci].
Kromě klasického liftbacku se Octavie prodává i jako kombi (Octavia Combi), kombi s náhonem všech kol (Octavia combi 4x4 I. a II. generace a oplastovaná verze Scout II. generace), liftback s náhonem všech kol (Octavia 4x4 I. generace) nebo designově mírně odlišená sportovní verze s výkonnějším motorem (Octavia RS). Zkratka RS znamená Rally sport. Ve čtvrté generaci debutovala i verze Octavia iV s plug-in hybridním pohonem.
První generace (1U)
Škoda Octavia I | |
---|---|
![]() Modernizovaná Octavia 1. generace z let 2000–2010
|
|
Výrobce | Škoda Auto |
Koncern | Volkswagen Group |
Roky produkce | 1996–2004/2010 jako Octavia Tour |
Místa výroby | ![]() |
Modernizace | 1998; 2000, vydávaný jako modelový rok 2001; 2009 |
Nástupce | Škoda Octavia II |
Generace | 1. |
Příbuzné vozy | Volkswagen Golf Volkswagen Bora Audi A3 SEAT León Seat Toledo II Volkswagen New Beetle Audi TT |
Konkurence | Renault Mégane Fiat Brava Opel Astra F, Citroën Xsara |
Karoserie | 5D liftback, 5D kombi |
Designér | Dirk van Braeckel |
Druh pohonu | přední náprava nebo 4x4 (pomocí spojky Haldex) |
Třída | Nižší střední |
Platforma | VW Golf A4 (PQ34) |
Technické údaje | |
Délka | 4511 mm |
Šířka | 1731 mm |
Výška | 1429 mm |
Rozvor | 2512 mm |
Objem zavaz. prostoru | 528 (liftback) 548 (kombi) |
Počet míst | 5 nebo 4 pro kategorii N1 |
Objem nádrže | 55 l |
EuroNCAP | ![]() |
Motor | |
Objem | 1,4–2,0 |
Počet válců | 4 |
Výkon | 44–142 kW |
Převodovky | |
Převodovka | 5°, 6° manuální nebo 4° automatická |
Některá data mohou pocházet z datové položky. |

Práce na voze začaly již v roce 1992, kdy vznikly první studie vozu kompaktní třídy na bázi Golfu III. Od prvního návrhu se uvažovalo o větším typu, jemuž v roce 1993 přisoudili namísto podlahové části Golfu III novou koncernovou platformu určenou pro Golf IV, která se stala základem i pro Audi A3. Tehdy začal skutečný vývoj Octavie. V roce 1994 byly postaveny a odzkoušeny první prototypy.
Prvními, kdo se oficiálně seznámili s novým vozem Škoda Octavia vyráběným v právě dokončené nové hale, byli 4. dubna 1996 členové poroty soutěže Evropské auto roku. Značka si velmi přála a potřebovala, aby vůz uspěl na mezinárodním fóru. Byl to po letech opět zcela nový typ (model Felicia vycházel stále ještě z předcházejícího Favorita) a byl vnímán jako významný mezník.
Za vzhled vozu odpovídalo oddělení vývoje automobilky. Autor designu byl Dirk van Braeckel, přispěl i Luc Donckerwolke (Lamborghini Murciélago, Lamborghini Gallardo),[5] návrh byl ještě přepracován týmem v Česaně. Velký důraz byl kladen na bezpečnost, takže se počítalo nejen s předními, ale také s bočními airbagy, které byly do té doby běžné pouze ve vozech vyšších tříd.
Nový závod pro Octavii otevřel prezident Václav Havel 3. září 1996. A téhož dne byla i oficiálně zahájena montáž automobilu.[6] Robustní maska chladiče vyjadřovala solidnost a luxus a předznamenávala všechny budoucí vozy Škoda. V prestižní anketě „Car of the year“ 1997 skončil model na 4. místě z 29 nominovaných kandidátů.
V únoru 1998 byla představena oficiálně Škoda Octavia Combi.[6]
V roce 1999 se začala vyrábět Octavia Combi ve verzi 4×4[6] a v roce 2001 i liftback (přiřazení zadní nápravy obstarává spojka Haldex, která se uvádí v činnost při prokluzu přední nápravy). V roce 2000 proběhla modernizace, která upravila vzhled vozu. Zároveň se představila nejvyšší výbava „Laurin & Klement“ (do faceliftu v roce 2000 se lišila od běžných verzí hlavně čirou optikou předních světlometů a světlým interiérem). V roce 2000 byl uveden i model RS, který měl motor 1,8T s výkonem 132 kW (180 koní).[6] V roce 2002 verzi RS doplnilo i kombi.[6]
Dne 17. února 2004 byla vyrobena miliontá Octavia[7] a od tohoto roku byla první generace prodávána pod názvem Octavia Tour.[8] V září r. 2006 se pouze pro řecký trh objevila i nejsilnější verze jedničkové Octavie vycházející z modelu RS, která měla motor 1,8T s výkonem 142 kW (193 koní). Poslední modernizace proběhla v roce 2009.[8] Omezila se na nové potahové látky Eminent a Graham z modelu Octavia druhé generace a dále zpětná zrcátka či nový volant z modelu Roomster/Fabia II a poté i jiný způsob otevírání víčka palivové nádrže (nově se víčko otevíralo manuálně zvenčí oproti dřívějšímu elektrickému ovládání pomocí tlačítka z palubní desky). Vedle druhé generace Octavie vydržela první generace v prodeji ještě dalších více než šest let a s celkovým počtem 1 442 126 kusů skončila její výroba 10. listopadu 2010.[8][9] V tento den bylo vyrobeno „dalších posledních“ zhruba 40 kusů, ačkoli již den předem byl prezentován konec výroby s kyticí na jiném automobilu.[10][11]
-
Škoda Octavia Combi (2000–2010)
-
Zadní pohled
-
Škoda Octavia Liftback (2000–2010)
-
Interiér Škody Octavia „Tour“
Motory
Benzinové motory
Název | Objem | Vál./ vent. |
Typ | Kód motoru | Výkon | Točivý moment | Převodovka | K. spotřeba | Max. rychlost | 0–100 km/h | Výroba |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.4 MPI | 1397 cm³ | 4/8 | OHV | AMD | 44 kW (60 k) při 4500 ot./min | 120 Nm při 2500 ot./min | 5°man. | 7,4 l | 156 km/h | 18 s | 04/1999 – 03/2001 |
1.4 16V | 1390 cm³ | 4/16 | DOHC | AXP, BCA | 55 kW (75 k) při 5000 ot./min | 126 Nm při 3800 ot./min | 5°man. | 6,7 l | 171 km/h | 15,3 s | 09/2000 – 12/2010 |
1.6 i | 1598 cm³ | 4/8 | SOHC | AEE | 55 kW (75 k) při 4600 ot./min | 135 Nm při 3200 ot./min | 5°man. | 7,6 l | 172 km/h | 14,8 s | 09/1996 – 09/2004 |
1.6 i | 1595 cm³ | 4/8 | SOHC | AEH, AKL | 74 kW (100 k) při 5600 ot./min | 145 Nm při 3800 ot./min | 5°man. / 4°aut. | 7,8 l / 8,5 l | 187 km/h / 190 km/h | 11,7 s / 13,8 s | 02/1997 – 12/2007 |
1.6 i | 1595 cm³ | 4/8 | SOHC | AVU, BFQ | 75 kW (102 k) při 5600 ot./min | 148 Nm při 3800 ot./min | 5°man. / 4°aut. | 7 l | 190 km/h | 11,8 s | 11/2000 – 12/2010 |
1.8 20V | 1781 cm³ | 4/20 | DOHC | AGN | 92 kW (125 k) při 6000 ot./min | 170 Nm při 4200 ot./min | 5°man. / 4°aut. | 8,4 l / 9.2 l | 201 km/h | 10,6 s / 12,6 s | 09/1996 – 07/2000 |
1.8 T | 1781 cm³ | 4/20 | DOHC | AGU, ARX, ARZ, AUM | 110 kW (150 k) při 5700 ot./min | 210 Nm při 1750–4600 ot./min | 5°man. / 4°aut. | 7,9 l / 9 l | 215 km/h / 217 km/h | 8,4 s / 9,9 s | 08/1997 – 12/2010 |
RS 1.8 T | 1781 cm³ | 4/20 | DOHC | AUQ | 132 kW (180 k) při 5500 ot./min | 235 Nm při 1950–5000 ot./min | 5°man. | 8 l | 235 km/h | 7,9 s | 05/2001 – 01/2006 |
2.0 MPI | 1984 cm³ | 4/8 | SOHC | AEG, APK, AQY, AZH, AZJ | 85 kW (115 k) při 5200 ot./min | 170 Nm při 2400 ot./min | 5°man. / 4°aut. | 8 l / 8,9 l | 198 km/h / 195 km/h | 10,8 s / 12,6 s | 04/1999 – 05/2007 |
Dieselové motory
Název | Objem | Vál./ vent. |
Typ | Kód motoru | Výkon | Točivý moment | Převodovka | K. spotřeba | Max. rychlost | 0–100 km/h | Výroba |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.9 SDI | 1896 cm³ | 4/8 | SOHC | AQM, AGP | 50 kW (68 k) při 4200 ot./min | 133 Nm při 2200–2600 ot./min | 5°man. | 5,2 l | 161 km/h | 19,2 s | 06/1997 – 12/2003 |
1.9 TDI | 1896 cm³ | 4/8 | SOHC | ALH, AGR | 66 kW (90 k) při 4000 ot./min | 210 Nm při 1900 ot./min | 5°man. / 4°aut. | 5 l / 5,3 l | 182 km/h / 176 km/h | 13,7 s / 15 s | 09/1996 – 03/2010 |
1.9 TDI | 1896 cm³ | 4/8 | SOHC | ASV, AHF | 81 kW (110 k) při 4150 ot./min | 235 Nm při 1900 ot./min | 5°man. | 5 l | 192 km/h | 11 s | 08/1997 – 01/2006 |
1.9 TDI PD | 1896 cm³ | 4/8 | SOHC | AXR,ATD | 74 kW (100 k) při 4000 ot./min | 240 Nm při 1800–2400 ot./min | 5°man. | 5,1 l | 191 km/h | 11,8 s | 10/2005 – 12/2010 |
1.9 TDI PD | 1896 cm³ | 4/8 | SOHC | ASZ | 96 kW (130 k) při 4000 ot./min | 310 Nm při 1900 ot./min | 6°man. | 5,2 l | 207 km/h | 9,7 s | 09/2002 – 09/2004 |
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.